2018. október 31., szerda

WHITE HAVEN





Azon késő nyári vasárnap estén, munka végeztével lefelé bandukoltam a bájos kis vidéki angol falucska utcáján. Lehetne akár a Tisza-menti szülőfalum utcája, ahol a gyerekkoromat töltöttem, vagy ahol később éltem majd két évtizedig.  Hasonlít kicsit hangulatában. A közelben még folyó is van.  Az épületek annyiban másak, hogy modernebbek, újabb építésűek, s ebben a faluban nem a tipikus angol vörös téglaházak, hanem fehér színűek, melyekről a nyári lemenő nap fénye ezüstösen csillog vissza távolabbról a zöld dombok között.

Jó volt kicsit nyugodtabbra venni a gyaloglást, és nem rohanni a buszmegállóba, hogy elérjem a legközelebbi járatot hazafelé.  Lassú tempóban is leérek tíz perc alatt, és még úgyis sokáig kell várnom a buszra. Főleg hétvégén, amikor este 8 után csak óránként közlekednek a vidéki buszok, amivel eljutok a legközelebbi vasútállomásra, ahonnan újabb várakozás után hazafelé. Még így is hamarabb hazajutok, mint végig busszal, ami szinte minden bokorban megáll. Mivel tudtam, hogy nem kell sietnem, igyekeztem beszívni a nyáresti friss hűvös levegőt. Néztem az ápolt kis udvarokat, kerteket, házakat.  Alapjában véve ott a házak nem sokban különböznek az átlagos magyar  falusi házainktól, melyek úgy az 1970-es, 80--as években épültek. Annyiban talán mégis, hogy mindegyik csupán egyszintes és általában nincsenek körbe kerítve, inkább csak sövény, vagy különböző díszbokrok szolgálnak kerítésül.  Kapu sincs általában,  ami megvéd a betolakodóktól, a portákra itt úgysem merészkedik  be idegen. Sőt olyan is van, ahol az ott lakók kirakják a bejárathoz, amit árulnak. Van aki baromfit tart ebben a kis faluban, hiszen ez is vidék, itt is van élet, a domboldalakon tehenek, birkák legelnek, néhány háznál csirkéket, kacsákat tartanak. Több helyen láttam már, hogy a házi tojást dobozokban kiteszik a bejárathoz,  mellé egy kis pénzes kasszát,  és aki levesz egy dobozzal, az  árát  belerakja a becsületkasszába.  

Az utcafrontra néző kerteket többnyire zöld fű és hatalmas Azálea bokrok vagy hasonló színes virágok ékesítik. Kevesebb a gyümölcsfa, hiszen az éghajlat is hűvösebb, viszont több az örökzöld növény, a virágok pedig gyönyörűek. Mintha mindig nyár vagy tavasz lenne. Vannak olyan házak, amelyek nem számozva vannak, hanem nevük van a házszámtábla helyett. Például Rose Cottage.  (Utóbbi házikót, házat, villát jelent, mérettől függetlenül)
Egyik portára azonban jobban felfigyeltem. Már korábban is szembetűnt, valahányszor arra jártam,  hogy van rajta  „ nagy kapu” , egyszerű, fehér deszkákból, a ház neve pedig a kapura van vésve. Az udvaron cédrusfa, de beljebb diófa is áll. 

A fehérre festett nagykapu most nyitva állt. Az előtte álló autóba egy  fiatal pár éppen beülni készülődött, két kis gyerekkel.  Akik búcsút intettek a fiataloknak, a szüleik lehettek,  akik a fehér kerítéses házban laknak. Éppen elhaladtam mellettük és még hallottam az utolsó búcsúzkodó szavakat. „See you soon mum, see you dad”, és vidáman integettek. Majd az autó lassacskán elindult, és a kapu elől a szülők is mosolyogva integettek a gyerekeknek, unokáknak.

Ebben a pillanatban eszembe jutottak a régi szép emlékek : valahányszor hazalátogattuk a szüleinkhez, édesanyám megrakott kosárkába pakolta a sok finom hazait: baromfit, süteményt,  tojást, füstölt szalonnát, gyümölcsöt – cseresznyét vagy barackot - mikor milyen időszak volt - , ősszel illatos szőlőt, ami a házunk előtti lugason termett drága szüleim gondos keze munkája nyomán.
Mi is ugyanilyen kedvességgel búcsúztunk a szüleinktől, és mindaddig integettünk, míg az autóval ki nem értünk az utca végére, ahonnan már nem lehetett bennünket látni. Visszagondolva azokra az évekre bizonyára nagyon rossz érzés lehetett a szüleimnek akkor, hogy tőlük 100 km-nyi távolságra éltünk. Akkoriban már az is nagyon nagy távolságnak  számított.  Nagyváros mellé kerültünk. Pedig édesanyám mindig azt szerette volna, ha az egész család együtt marad. De hát a munka, a megélhetés máshová szólított bennünket, és nem tudtuk megtenni, hogy minden hétvégén hazaszaladunk.

Láttam magam előtt a régi képet: édesapám már visszafelé battyogott a megszokott helyére, ahol nyaranta a ház hűvösében ücsörgött egy vesszőből fonott karos székben. Édesanyám viszont addig állt a kapuban integetve míg csak láthatott bennünket.  
Most itt vagyok, sokkal de sokkal messzebb: majd 2000 km-re a szülőfalumtól.  Hirtelen a szívembe hasított a fájdalom, hogy soha többé nem láthatom már…, hiszen évek óta nincs közöttünk. Sem ő, sem az édesapám. Előttem van édesanyám mosolygós arca,  munkától filigrán kis termete, ahogyan  bezárja a zöldre festett kovácsolt vas kaput mögöttünk és integet, amíg lát minket. 

Még egyszer visszanéztem a búcsúzkodó nagyszülőkre, és éppen bezáródni láttam ezt a fehérre festett kaput is.

A kapun ez a felirat állt: „White Haven” – „Fehér kikötő”,  de mintha édesanyám üzent volna abból a fenti fehér kikötőből - „Ne sírj, én ott vagyok veled!”

Karászi Edit
2018. október 31.
Torquay, England






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése