2016. október 24., hétfő

Amikor az Ősz aludni tér






Munkanélküli lévén abban a „szerencsében” volt részem, hogy sok szabadidőmben gyakran járhattam a természetet. Csodás "kegy" volt ez számomra, amikor nap mint nap állást kerestem, és a bérház üresen kongó falai közül kimenekültem a szabadba a mindennapos gondok elől.
Idén ősszel is gyakran ki-kimentem a Bükkbe, a Zemplénbe. Jártam a természetet, és figyeltem, ahogyan napról napra fénylő aranyos színnel hintette be a zöld leveleket Isten színpalettája. Kezdetben szép sárgára, majd egyre inkább aranyszínűvé változtak a levelek, némelyek viszont tüntetően vérvörösre változtatták színeiket. Vannak egyes cserjék, melyek még most is pirosan tündökölnek a novemberi szélben az országutak mentén.
Délutáni sétámra indultam nemrégiben, amikor megfigyeltem, hogy a fák árnyai gyorsan, álmosan, üresen  elnyújtóztak a rozsdabarna falevelek puha takarójával fedett avar-ágyán. A nap sugarai mosolyogva simogatták, dédelgették a lehullott leveleket, hogy jól átmelegedjenek a hűvös talajon, és úgy védjék azt, mint egy puha, meleg dunyha. Az árnyak jólesően nyújtóztak el, de a nap egyre csak vesztett az erejéből. Az árnyak elhalványultak, majd beleolvadtak a vastag avartakaróba.
Másnap nem lehetett látni a napkeltét, és bánatukban a fák sírni kezdtek. Óriási köd lepte be távol a mezőt és a fák között  is ködpára terjengett.  Majd lassan fölemelkedett, s kezdett kitisztulni az ég. De a magasabb hegycsúcsokat továbbra is  köd lepte, néhol vékony hótakaró is. - Lassan lépdelve közelít a Tél.
Nem tudom, amikor az Isten az eget, és a földet teremtette, hogyan adhatott ilyen gyönyörű színeket: az ég kékjét, a vörös naplementét, az Ősz sárga-barna és vörösben pompázó színeit. Amikor a napfényben még utoljára élvezheted ezt a csodás színkavalkádot, olyan elemi erővel tölt fel, mintha újból szerelmes lennél. Képes lennél átölelni a világot. Ami beivódik az agyadba, az emlékezetedbe, s ott lüktet a szívedben, a lelkedben.  Ebben a csodás harmóniában csendben ballagtam a fák alatt, ....néma csendben! Semmi madárdal, semmi zaj nem hallatszott. Néma volt az erdő. Egyszer csak feltámadt a szél, meglebbentette a ködös fák ágait, felnéztem rájuk, s láttam, ahogyan a levelek végső lemondással elgyengülve leváltak ágaiktól és a lenge szélben szállongva, kavarogva lehulltak az avarba. Megadták magukat Isten akaratának. A levelek még ide-oda sodródtak a szelek szárnyán, mint ahogyan sok ember is sodródik céltalanul. Majd beleütközve egy-egy akadályba megtapadtak a mohás talajon,  sziklahasadékokban vagy egyszerűen csak leejtette a szél lágyan, puhán, és szétterítette azokat a talajon.
A Nap még utoljára rájuk mosolygott. Jóságos szempillái alól búcsút intett. Nem örökre, csak hosszabb pihenőre. A színei eltompulnak, a természet immár lenyugszik, az Ősz végül aludni tér. 



K.E
Miskolc, 2012. november 3.)

Őszi Bükk



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése