2016. október 24., hétfő

Kezéből ettek a galambok



Az orrom előtt ment el a busz. Munkába igyekeztem. 
 

Tudtam, a következő járat 10 perc múlva jön. Elsétáltam hát a közeli térre. Éveztem a csöndet, kicsit távolabb a reggeli forgalom zajától. Leültem egy padra a japán cseresznyefák alá. 
Szeretem ezt hangulatos kis teret, a szép épületeivel, főleg tavasszal, amikor a fák, virágba borulnak, rózsaszínben pompáznak. Majd lehulló szirmaik kacagva kavarognak a tavaszi szélben.A fák hűsítő árnyékában pihenve kissé még álmosan megpróbáltam összeszedni a mindennapi teendőimmel kapcsolatos gondolataimat. 

Felfigyeltem a tér másik oldalán, a szemközti padon fekvő emberre. Bizonyára egy hajléktalan – gondoltam. A szeptemberi reggeli nap az arcába sütött, így fölébredt.A fák alatt körülöttem néhány galamb csipegette a járókelők által elhullajtott ételmaradékok morzsáit. 

A szökőkút harmatos vízcseppjein keresztül szivárvány fényben, huncutkásan tündökölt át a napfény.A férfi lassan felkelt. Kivette a feje alá gyűrt szakadt takarót, amit hűvösebb időkben bizonyára magára terítene. Komótos mozdulatokkal összehajtogatta. Nem sietett. Minek? Hová? Hisz nem várja senki. Ujjaival beletúrt kócos, őszesbarna hajába, bő, szürke színű szövetnadrágja derekán szorosabbra kötötte a derékszíjnak egyáltalán nem nevezhető madzagot, becsatolta ócska, kopott, fekete szandálja pántját. Világoskék inge lógott rajta, nem igazán foglalkozott vele, hiszen a gombok alul-felül hiányoztak róla. Örült, hogy van egyáltalán.  Kicsit megmozgatta tagjait, hogy az éjszakai kemény „fekhelyen” való alvás után visszatérjen beléjük az élet. Nadrágja jobb zsebéből elővette maradék forintjait, majd a markába véve számolgatni kezdte. Arcán meggyötörtség látszott: vajon mire elég ez mára, holnapra, az utánra? Hogy megbizonyosodjon, a maradék aprópénzei biztos helyen lesznek-e, , kifordította zsebét, megvizsgálta nincs- e rajta valahol lyuk, azután visszacsúsztatta azokat a markából a „helyükre”. A feje végében lévő rafia szatyorból elővett egy darab kenyeret és egy zacskó szilvát. A kenyeret valószínűleg valamelyik konténerből szedhette ki. A szilva egy tiszta nylon zacskóban volt, talán előző nap kapta valamelyik gyümölcsárustól zárás előtt a piacon, a maradék áruból.  Tört egy falatot a kenyérből, de hiányos fogaival láthatóan nehezen tudta megrágni a megszikkadt darabot. Az elhullott morzsákra közelebb totyogtak a galambok, a férfi elmélázva figyelte őket. Rám ügyet sem vetett, amiért szinte folyamatosan őt bámultam.Aztán kivett vagy két szem szilvát, és majszolgatni kezdte. A madarak elröpültek a kőre lekoppanó szilvamagvak után, de rájöttek, hogy az ehetetlen számukra, így visszatértek a férfi köré újabb morzsákra várva. De ő gyorsan elrakta szatyrába a takarót, a szilvát és a kenyeret. 
Sajnálkoztam, hogy a galambetetés kedves kis tevékenységéből kimaradok, mivel nem volt nálam semmiféle ennivaló. A férfi felállt, megmosta fáradt arcát a szökőkút vizében. 

Az órámra pillantottam: mindjárt itt a következő járat! Sietve mentem át a téren, vissza a buszmegállóba.Hátranéztem: A férfi baktatott utánam a téren,  hátára vetett szatyrával. Ahogy ott álltam, messziről láttam közeledni a buszt.

Néztem a hajléktalant, aki továbbhaladt, egyre gyorsabb léptekkel, mintha sietne valahová. A madarak röptükben követték. Majd hirtelen megfordult. Kivett a szatyrából egy darabka kenyeret, összemorzsálta a tenyerében, és szétszórta az aszfaltozott járda szélére, olyan mozdulattal, mintha búzamagot vetne a tavaszi földbe. Az összes galamb lecsapott a morzsákra. Etetőjük egy pillanatig távolról nézte őket, majd megtorpant, és lassan leguggolt közéjük. A madarak nem rebbentek szét, szárnyaikkal csapkodva vidáman röpködtek körülötte, mintha körbeölelték volna szeretetükkel a hajléktalan férfit. Az ajtónyitás csilingelő hangjára eszméltem. 

Felszálltam a hátsó ajtónál. Egyre távolodtam a helyről. Az ablakból figyeltem tovább az eseményt. A férfi még mindig ott guggolt a madarak között. 
Kezéből ettek a galambok, és végre mosolyogni láttam.


K. E
Miskolc, 2006. szeptember 10.


 

A közzétett fotó nem azonos a történettel, csupán illusztrációként szolgál.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése